Celina Jeffery
Histoire et théorie de l'art | History & Theory of Art

Hold On – Co-curated by Celina Jeffery and Avantika Bawa, (Marek Ranis, Satellite Bureau, Mansoor Ali, Josh Smith, Stuart Kheeler), Gallery Maskara, Mumbai, India (2011)
Preternatural – Curated by Celina Jeffrey, The Museum of Nature, Ottawa, ON (2011-12)

 

Biographie

Celina Jeffery est une historienne de l’art, conservatrice et éducatrice. Elle a obtenu un doctorat en Histoire et en théorie de l'art de l'Université d'Essex (2002), elle est professeure agrégée d’Histoire et de théorie de l’art à l’Université d’Ottawa, Canada.

 Elle a présenté plus de 15 expositions à l'échelle internationale dans les galeries et en dehors des espaces muséaux, en ayant toujours une conscience critique de la façon dont les lieux et les endroits précis interagissent et participent à l’exposition. Les thèmes prédominants des expositions réalisées par Celina sont, entre autres, la mondialisation, la psychogéographie, le traumatisme et l’esthétique de l’environnement. Son projet le plus récent, le surnaturel, Preternatural (Ottawa, Canada, décembre 2011- février  2012) www.preternatural.ca comprend cinq expositions présentées à différents endroits à Ottawa, Canada, y compris le Musée canadien de la nature. Le projet Preternatural réunit huit artistes internationaux en vue d’explorer l’espace où le naturel et l’artificiel s’entrechoquent. Un catalogue d’exposition a été publié par punctum books, mettant en vedette l’essai Beyond Nature de Celina Jeffery et Wilderness Ontology de Levi R. Bryant. D’autres expositions comprennent Lines of Flight, au Hunter College de New York, 2007 (qui a gagné le concours Leonardo curatorial competition) Afterglow (présentant Ghada Amer, Alfredo Jaar et Bill Viola, entre autres) dans Lacoste, France, 2007; Wangechi Mutu: The Cinderella Curse à l’ACA Gallery, Georgia, É-U, 2007, et l’exposition collective internationale, Hold On qu’elle a organisée conjointement avec Avantika Bawa à la Gallery Maskara, Mumbai, 2011.

Elle est la corédactrice (avec Gregory Minissale) du Global and Local Art Histories (2007) et cofondatrice et rédactrice en chef du Drain Magazine: A Journal of Contemporary Art and Culture (De 2004 à ce jour). L’anthologie révisée, The Artist as Curator sera publiée par Intellect. Elle travaille actuellement sur un nouveau projet de recherche en conservation multi-nodal qui étudie le changement environnemental.

 

Biography

Celina Jeffery is an art historian, curator and educator. She received a Ph.D. in Art History and Theory from the University of Essex (2002), is Associate Professor of Art History and Theory at the University of Ottawa, Canada.

She has curated over 15 shows internationally, both in gallery spaces and beyond, but always with a critical awareness of how specific places and locations interacts and engages with the practice of exhibition making. The predominant themes of these exhibitions include globalization, psychogeographies, trauma and environmental aesthetics. Her most recent project, Preternatural (Ottawa, Canada, Dec. 2011- Feb. 2012), www.preternatural.ca, comprised of five exhibitions at venues across Ottawa, Canada including the Canadian Museum of Nature. Preternatural brought together eight international artists to explore the space where the natural and unnatural collide. An exhibition catalogue was published by punctum books, featuring the essay Beyond Nature by Celina Jeffery and Wilderness Ontology by Levi R. Bryant. Other exhibitions include: Lines of Flight, at Hunter College, NYC, 2007 (winter of Leonardo curatorial competition); Afterglow (featuring Ghada Amer, Alfredo Jaar and Bill Viola, amongst others) in Lacoste, France, 2007; Wangechi Mutu: The Cinderella Curse at the ACA Gallery, Georgia, USA, 2007; and the international group show, Hold On, co-curated with Avantika Bawa at Gallery Maskara, Mumbai, 2011.

 She is the co-editor (with Gregory Minissale) of Global and Local Art Histories (2007) and the co-founder and editor of Drain Magazine: A Journal of Contemporary Art and Culture (2004-Present). She is currently compiling the edited anthology The Artist as Curator, to be published by Intellect. Her new project, Ephemeral Coast, is a multi-nodal curatorial research project exploring environmental change.