Jakub Zdebik
Histoire et théorie de l'art | History & Theory of Art

Biographie

Monsieur Zdebik a obtenu son doctorat du Centre for the Study of Theory and Criticism à l’University of Western Ontario se spécialisant dans la théorie esthétique française contemporaine. Après avoir obtenu son doctorat, il est devenu  membre associé en recherche à L’Institut de Recherche en Art Canadien Gail et Stephen A. Jarislowsky à  Concordia. En tant que chercheur à l’Institut, il a publié plusieurs articles sur des artistes canadiens dont Paterson Ewen et Janice Kerbel. Depuis, il a publié des articles sur des artistes tels que Rauschenberg, Bacon et Lombardi et un chapitre pour la monographie Architectural Perspectives in Art (Ashgate). Son livre, intitulé Deleuze and the Diagram : Aesthetic Threads in Visual Organization, a été publié par Continuum Press. Cette monographie, qui est basée sur sa thèse doctorale,  se penche sur l’esthétique de l’organisation et sa représentation à travers le concept du diagramme en utilisant l’art moderne et contemporain comme une manifestation de cette théorie.  Il a aussi traduit des textes français de Guattari et de Jean-Clet Martin. Il est commissaire de l’exposition Art as Information au Kennedy Museum of Art en Ohio. Il travaille aussi sur une monographie sur le concept esthétique de la carte-image.

Avant d’arriver dans son présent poste, il détenait le poste de professeur adjoint à terme limité au département d’histoire de l’art à l’université Bishop’s, Québec, et il était, jusqu’à récemment, professeur adjoint en histoire de l’art au sein de la School of Art + Design à Ohio University. De plus, il a enseigné dans plusieurs universités canadiennes tel que l’université Concordia, l’université de Guelph, l’université Carleton et Trent University. Il a aussi enseigné à l’université d’Ottawa en tant que professeur à temps partiel pendant plusieurs années.

artasinformation.com

 

Biography

Dr. Zdebik received his PhD from the Centre for the Study of Theory and Criticism at The University of Western Ontario specializing in Contemporary French Aesthetic Theory. After he obtained his PhD, he became Visiting Research Fellow at The Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art at Concordia University. While a researcher at the institute, he published a number of articles on Canadian artists such as Paterson Ewen and Janice Kerbel. Since then, he published articles on artists such as Rauschenberg, Bacon and Lombardi and a chapter included in the monograph Architectural Perspectives in Art (Ashgate). His monograph, entitled Deleuze and the Diagram: Aesthetic Threads in Visual Organization, was published by Continuum Press and is based on his doctoral dissertation. This book explores the notion of organizational aesthetics and its representation through the concept of the diagram as it can be observed in modern and contemporary art.  He has translated French texts by Guattari and Jean-Clet Martin. He curated an exhibition for the Kennedy Museum of Art at Ohio entitled Art as Information. He is also working on a monograph on the concept of the map-image.

Previously, he was a Limited-Term Appointment Assistant Professor of Art History at Bishop’s University, Québec and, most recently, Assistant Professor of Art History at the School of Art + Design at Ohio University. He has taught at several Canadian universities such as Concordia University, University of Guelph, Carleton University, Trent University as well as teaching at the University of Ottawa for the past several years.

artasinformation.com